کنترل و اینترنت اشیاء

سیستم اینترنت اشیاء اینتراَکت شرکت سیگنیفای بهره‌وری سیستم‌های گرمایشی و روشنایی در هتل پنج ستاره‌ی سوئیسوتل و همچنین آسایش مهمانان آن را ارتقاء داده است.

شرکت سیگنیفای در پروژه‌ی هتل سنگاپور به حوزه‌ی جدیدی از داده‌ها ورود کرده است.

در این نوع پروژه ها جمع‌آوری داده‌ها و پایش افراد از طریق سنسورهای تشخیص حضور انسان انجام می‌شود. همانطور که مارک هالپِر بررسی کرده است، هیچ لامپ یا چراغ سیگنیفای در معرض دیدی وجود ندارد. یک بار دیگر داده‌ها، نقش روشنایی جدید را ایفا می‌کنند.

به عنوان علامت قطعی دیگری که نشان می‌دهد شرکت‌های روشنایی در حال سرمایه‌گذاری آینده‌ی خود روی فروش فناوری اطلاعات (IT) و داده‌ها همزمان با فراهم کردن روشنایی هستند، این است که شرکت سیگنیفای در حال ایفای یک نقش کلیدی در بازسازی هتل 1261 اتاقه سوئیسوتل سنگاپور می‌باشد، اما نه به عنوان یک شرکت روشنایی در صحنه‌ای سنتی.

در عوض آن در حال تجهیز کردن ارتفاع ۷۴۱ فوتی هتل با مدل طراحی معماری I.M.Pei (یک معمار صاحب سبک آمریکایی‌چینی) با سیستم تجهیز شده با سنسور می‌باشد که هم گرما و هم روشنایی را به طور متمرکز از درون یک اتاق، کنترل می‌کند. مدیران هتل به مجله‌ی LEDs اظهار داشتند که این چراغ‌های ال‌ای‌دی در تأسیسات روشنایی هتل پنج‌ستاره  از شرکت روشنایی «میلیون» مستقر در سنگاپور تأمین شده است نه شرکت سیگنیفای.

این شرکت که در ماه می، نام خود را از فیلیپس سابق به سیگنیفای تغییر داد و بزرگترین شرکت روشنایی در جهان است، در حال تجهیز کردن یک سیستم فناوری اطلاعات به نام اینتراکت‌هاسپیتالیتی (معادل مهمان‌نوازی با اثر دوطرفه‌ی متقابل) می‌باشد، که در آن مهمانان می‌توانند از طریق یک صفحه‌ی لمسی نصب‌شده روی دیوار به کنترل دما و روشنایی محیط مطابق با شرایط مطلوب خود دست یابند. این پنل حتی می‌تواند سناریوهای روشنایی مشخصی را در حافظه داشته باشد و با زدن دکمه‌ای خاص، تنظیمات آنها را اعمال کند.

به علاوه این سیستم کنترلی در کاهش مصرف انرژی، به مدیران تأسیسات هتل کمک می‌کند. پنل‌های لمسی و همچنین سنسورهای تشخیص حضور انسان که در تمامی اتاق‌ها نصب شده‌اند، زمانی‌که مهمانان در حال هدر دادن انرژی هستند، به کارکنان مستقر در اتاق کنترل مرکزی هشدار می‌دهند.

برای مثال، اگر مهمانی در اتاقی باشد و درب بالکن آن اتاق باز باشد و همزمان سیستم سرمایش یا تهویه مطبوع اتاق روشن باشد، ظرف مدت 30 ثانیه سیستم‌های خنک‌کننده به طور اتوماتیک خاموش می‌شوند و یکی از کارکنان هتل به مهمان تذکر می‌دهد که اقدام لازم را انجام دهد.

کتیا هرتینگ، مدیر هتل در یک ویدئوی تبلیغاتی گفت «یک تماس تلفنی صورت می‌پذیرد و به مهمان توصیه می‌کند که درب بالکن اتاق خود را ببندد.»

اینترنت-اشیاء

همچنین زمانی که مهمانان اتاق را ترک می‌کنند، این سیستم به صورت اتوماتیک چراغ‌ها را خاموش کرده و از طریق ارتباط سیستم فناوری اطلاعات، خبر می‌دهد که مهمانان اتاق را ترک کرده‌اند. به همین ترتیب، زمانی‌که شخص دوباره وارد اتاق  می‌شود، چراغ‌ها به صورت اتوماتیک روشن می‌شوند و سیستم مطلع می‌شود که مهمانان بازگشته‌اند. هتل سوئیسوتل همچنین در حال طرح‌ریزی برنامه‌ای است که مهمانان به هنگام خواب نتوانند چراغ‌های حمام را روشن بگذارند و در عوض هر زمان حتی در نیمه‌شب که مهمان از تخت خواب خود بلند شود، چراغ‌های کف اتاق روشن شوند.

سوئیسوتل مدعی است که هیچ مسئله‌ای در زمینه‌ی نقض حریم خصوصی در ارتباط با سیستم تشخیص حضور انسان درون اتاق وجود ندارد.

در پاسخ به این سوال، یکی از نمایندگان هتل به مجله‌ی LEDs گفت «به هیچ وجه اینگونه نیست، در حالی که این امکان برای مهمانان وجود دارد که کنترل اتوماتیک و سنسورها را غیرفعال کنند، ما تاکنون هیچ درخواستی مبنی بر این غیرفعال‌سازی نداشته‌ایم».

در تکنولوژی اینتراکت‌هاسپیتالیتی علاوه بر ارائه‌ی کنترل لمسی سیستم‌های گرمایشی و روشنایی، موارد مفید دیگری نیز بارگذاری شده است، مانند چراغ‌های کف اتاق در شب، سرویس اتاق و درخواست‌هایی مانند شستشو که تماماً به «داشبورد» صفحه‌ی کامپیوتر اتاق کنترل مرکزی منتقل می‌شود.

نیکولاس ماک، مدیر تأسیسات هتل در این ویدئوی تبلیغاتی گفت: «ما به دنبال سیستمی هستیم که اهداف پایدار ما را محقق کند، تجربه‌ی رضایتمندی مهمانان ما را افزایش داده و بهره‌وری کارکنان ما را بهبود بخشد». کنترل-روشنایی-از-طریق-داده‌هاروشنایی هتل نمادین سوئیسوتل استنفورد در خط افق سنگاپور از طریق چراغ‌ها و البته به شکل پنهان از طریق داده‌هاست (کنترل روشنایی از طریق داده‌ها).

  • اجازه دهید داده‌ها وجود داشته باشند.

اینتراکت‌هاسپیتالیتی زیرمجموعه‌ای از خط اینتراکت گسترده‌تر نرم‌افزار و سخت‌افزار اینترنت اشیاء شرکت سیگنیفای می‌باشد و هدف آن استفاده از زیرساخت‌هایی مانند روشنایی جهت پایه‌های شبکه‌های فناوری اطلاعات (آی‌تی) می‎‌باشد، که وظیفه‌ی آنها جمع‌آوری و آنالیز داده‌هایی است که می‌توان از آنها درآمدزایی کرد.

این امر بیانگر تلاش صنعت روشنایی حالت جامد (SSL) در جهت تبدیل شدن به چیزی بیشتر از یک تولیدکننده‌ی فناوری اطلاعات (SSL) است، در شرایطی که سود از طریق فروش ساده‌ی لامپ‌ها و چراغ‌های منابع روشنایی ال‌ای‌دی با طول عمر بالا، به سختی به دست می‌آیند. شماره دوی صنعت روشنایی یعنی شرکت اُسرام نیز در حال تلاش فراوان برای ورود به روند آی‌تی می‌باشد و در طرح‌های روشنایی جدید این شرکت داده‌ها نیز همراه ال‌ای‌دی‌ ها وجود دارند.

بنابراین به طور مشخص در اقتصاد «همه‌چیز دیجیتال» امروز، هدف این صنعت نیز این است که نقش خود را به عنوان یک بازیگر مهم حوزه‌ی فناوری اطلاعات تغییر دهد. به همین دلیل زمانی که شرکت سیگنیفای در ماه مارس گذشته، در حال رونمایی از تکنولوژی اینتراکت خود بود، قبل از اینکه اریک‌روندالت، به عنوان مدیر عامل شرکت از مزایای بحث فناوری اطلاعات جدید صحبت کند، حدود 17 بار از کلمه‌ی «داده» استفاده کرد.

وی در آن نشست مطبوعاتی گفت: «شما می‌توانید تمامی تجهیزات شامل لامپ‌ها، درایورها، چراغ‌ها و سنسورها را متصل به شبکه تصور کنید. اطلاعات از طریق نرم‌افزار ارسال می‌شوند و این نرم‌افزار تمامی این اطلاعات را به یک پلتفرم مبتنی بر رایانش ابری که یک پلتفرم اینترنت اشیاء به نام اینتراَکت است، انتقال می‌دهد».

نمونه‌ی اینتراکت اجراشده در این هتل، روال اینترنت اشیاء جدید را به همان اندازه اگر بیش از دیگر تغییرات در تم اینتراکت نباشد، نشان می‌دهد.

یکی از نمایندگان شرکت سیگنیفای توضیح داد که «اینتراکت‌هاسپیتالیتی با دیگر سیستم‌های اینتراکت ما متفاوت است، این سیستم به جای اینکه تنها یک سیستم روشنایی باشد در درجه‌ی اول، سیستم مدیریت اتاق است که در آن روشنایی نیز مدیریت می‌شود».

جلا سِگِرز، نماینده‌ی عمومی اینتراکت‌هاسپیتالیتی گفت: «اینتراکت‌هاسپیتالیتی با ادغام سیستم‌های روشنایی، سنسورها، تهویه مطبوع و مدیریت دارایی‌ها به مدیران اجازه می‌دهد که بتوانند کلیه‌ی دارایی‌شان را از طریق یک داشبورد نرم‌افزاری پایش کنند. رابط کاربری نرم‌افزار باز این سیستم قادر است به انواع مختلف سیستم‌های هتل متصل شود. بنابراین، اطلاعات زمان‌واقعی می‌توانند به هرچیزی از سیستم‌های نگهداری خانه گرفته تا سیستم‌های مهندسی تحویل داده شوند و همچنین به افزایش عملکردهای هتل کمک کنند، با استفاده از اطلاعاتی که از سنسورهای تشخیص حضور انسان (تعبیه شده در اتاق‌های مهمانان) و همچنین سیستم‌های مدیریت دارایی به دست می‌آید، اینتراکت‌هاسپیتالیتی می‌تواند به صورت اتوماتیک در زمانی که اتاق‌ها خالی هستند سیستم‌های مورد نظر شامل تهویه مطبوع یا روشنایی را خاموش کند».

  • صحبت کردن در مورد موضوع بحث

رایانش ابری؟ داشبورد؟ رابط کاربری نرم‌افزار؟ اطلاعات زمان‌حقیقی؟ برای دنبال کردن توسعه‌های پیشرفته در اس‌اس‌ال کدامیک از این موارد در مجله‌ی LEDs شناخته‌شده‌تر است؟

البته که بحث اصلی در مورد صنعت روشنایی مدرن است. در حالی که شرکت سیگنیفای تمامی چراغ‌های ال‌ای‌دی جدید در هتل سوئیسوتل را به شرکت میلیون واگذار کرده است، خود در 70 مورد مربوط به تأمین‌کنندگی فناوری اطلاعات و مدیریت ساختمان به ایفای نقش پرداخته است.

به عنوان نمونه، سنسورهای تشخیص حضور انسان را در نظر بگیرید. در حالی که ممکن است آنها به عنوان یکی از عناصر یک شرکت الکتریکی قدیمی‌تر یا یک شرکت در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و یا مدیریت ساختمان مطرح باشند، همانطور که حدس زده‌اید از شرکت سیگنیفای می‌آیند.

این غول روشنایی هلندی در حال تأمین سنسورهای اینفرارِد (مادون قرمز) داینالیت می‌باشد که البته نه درون چراغ‌ها که درون سقف و یا دیوارهای اتاق مهمانان نصب می‌شوند. سگِرز از سیگنیفای در این مورد گفت: «آنها درون سقف حمام و روی دیوار اتاق خواب  نصب شده‌اند.

هوشمندسازی-روشنایی

سنسورهای تشخیص حضور انسان، زمان ورود و خروج مهمان به اتاق را تشخیص می‌دهند. مهمانان می‌توانند روشنایی و دیگر موارد را با فشردن یک شستی روی یک صفحه‌ی لمسی نصب شده کنار تخت‌خواب و یا هر جای دیگر اتاق تغییر دهند.

این سنسورهای اینفرارد پسیو دارای ورودی‌های اینفرارد و ورودی‌های لوکس اضافی هستند که به ما در حرکت به سمت منطق تشخیص زمان‌واقعی حضور انسان کمک می‌کنند».

این به اصطلاح منطق تشخیص زمان‌واقعی حضور انسان، هسته‌ی اصلی سیستم‎‌های اینتراکت‌هاسپیتالیتی شرکت سیگنیفای می‌باشد، زیرا آن، اطلاعاتی که صفحات کامپیوتر(داشبورد)ی که کارمندان مرکزی هتل آن را خوانده و بر اساس آن اقدام می‌کنند را جمع‌آوری می‌کند.

زمانی که پروژه به طور کامل تکمیل می‌شود، این داشبوردها شرایط زمان‌واقعی تمام 1261 اتاق موجود روی 61 طبقه ساختمان را نمایش می‌دهند. لازم به ذکر است که 4 طبقه‌ آخر هتل دارای اتاق مهمان نمی‌باشد. این اطلاعات شامل جزئیات ارزشمندی از قبیل موارد روبروست: آخرین وضعیت اتاق، دما و رطوبت اتاق نسبت به آنچه مهمانان تنظیم کرده‌اند، اینکه آیا درون اتاق کسی هست، اینکه آیا درب بالکن باز است، سرعت فن چقدر است، آیا کسی در حال ایجاد مزاحمت است و غیره. کارمندان هتل مانند مهندسین در مأموریت مستقر در مرکز کنترل، در مقابل کامپیوترهایشان نشسته‌اند و در حال تأمین درخواست‌های مهمانان و پیگیری عملکردهای ناکارآمد هستند.

به گفته هرتینگ، مدیر هتل: «به عنوان یک هتل پذیرایی نسل جدید، ما دائماً در جستجوی روش‌های بهبود مدیریت هتل و ارائه‌ی خدمات ارزشمند جدید به مهمانان خود هستیم. این سیستم جدید به ما کمک می‌کند تا حتی سطح سرویس‌های خود را ارتقاء دهیم و یک دید جامع 360 درجه‌ای از عملکردهای ما در کل هتل به مدیران ارائه می‌دهد. همچنین این سیستم به ما کمک می‌کند که کارهای غیرضروری کارکنان خود را حذف کنیم و آنها را برای ارائه خدمت در لحظه به درخواست‌های مهمانان خود آماده کنیم».

در حالی که این موارد ممکن است برای یک محصول تکنولوژی، یک رضایت کاربری معمولی تلقی شود، اما آنچه که حائز اهمیت است و هرتینگ نیز به آن اشاره کرد این است که اینجا یک سیستم فناوری اطلاعات توسط یک شرکت روشنایی ارائه شده است. برای تکرار این نکته که نمی‌توان بیش از حد مورد تأکید قرار داد می‌شود گفت که؛ شرکت‌های روشنایی عمومی در حال تلاش برای ورود به حوزه‌ی اطلاعات و آی‌تی می‌باشند، به این علت که آنها اکنون در حال جستجوی یک مدل بیزینس جدید هستند، در شرایطی که منابع روشنایی ال‌ای‌دی با طول عمر بالا، مدل بیزینس قدیمی خود مانند فروش لامپ، چراغ و جایگزین‌هایشان را خراب کرده است. این گذار، بزرگترین تغییر را در صنعت روشنایی نشان می‌دهد، حتی می‌توان گفت که بزرگتر از گذار نسبتاً اخیر به حوزه‌ی اس‌اس‌ال هم خواهد بود. با توجه به گزارشات و اخطارهای اخیر شرکت‌های سیگنیفای، اسرام و دیگر شرکت‌ها، این دگرگونی حوزه‌ی آی‌تی از لحاظ مالی دشواری‌های خاص خود را خواهد داشت.سنسور-داینالیت-شرکت-سیگنیفای

شرکت‌های روشنایی به طور روز افزونی در حال فروش سخت‌افزارهای به غیر از روشنایی می‌باشند، مانند این سنسور داینالیت از شرکت سیگنیفای که در سقف‌های اتاق های هتل سوئیسوتل نصب شده است.

اما فروشندگان قصد دارند این تغییر را در جهت تبدیل شدن به ارائه‌دهندگان یا تسهیل‌کنندگان تکنولوژی ایجاد کنند و این امر برای شرکت‌های روشنایی‌ای که به عنوان ارائه‌دهندگان حوزه‌ی آی‌تی بدون تجهیزات روشنایی کار می‌کنند، دارای رشد بیشتری است. برای نمونه شرکت اسرام، نشانگرهای ارتباطی بلوتوث را برای یک خرده‌فروش سوئیسی تأمین کرده است و شرکت کارِنت (به عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت جنرال الکتریک) برای تولید سنسورهای فضای باز، نرم‌افزارها و آنالیز داده‌ها با شرکت ارتباطی نوکیا به عنوان دو شرکت مرتبط و همکار برای معامله‌ی شهر هوشمند در کانادا همکاری می‌کنند، مانند نقشی که شرکت سیگنیفای از لحاظ تکنولوژیکی در هتل سنگاپور ایفا می‌کند.

  • تنظیم دقیق روشنایی

بسیاری از ویژگی‌های روشنایی در سیستم‌های هاسپیتالیتی سیگنیفای در سوئیسوتل وجود دارد. سگرز در این زمینه گفت: «برای نمونه، ما می‌دانیم که حدود 35% از مهمانان هتل، در طول مدت شب یک چراغ حمام را روشن باقی می‌گذارند به این علت که اگر نیمه شب ار خواب بیدار شدند بتوانند مسیر را ببینند، این موضوع ممکن است روی کیفیت خواب آنها تأثیر گذاشته و مانع خواب عمیق آنها شود. با سیستم مدیریت جدید ما هنگامی که شخص، قدم خود را از تخت روی زمین می‌گذارد، چراغ‌های شب به صورت اتوماتیک روشن می‌شوند، به طوریکه خواب آنها را از سرشان نپراند و همچنین خواب افراد دیگر حاضر در اتاق را مختل نکند».

در مورد چراغ‌های شب نیز، سیگنیفای این چراغ‌ها را آنطوری که ممکن است شما از یک شرکت روشنایی انتظار داشته باشید، تولید نکرده است، بلکه در آن سنسورهای اینفرارد که در دیوارهای پشتی کابین‌های کنار تخت خواب قرار گرفته‌اند، نیز قرار داده شده است. این سیستم‌ها به مهمانان اجازه می‌دهد که تنظیمات روشنایی و شرایط مورد نظر برای اتاق خود را از محدوده‌ی رنگ‌های روشن تا محدوده‌ی متناسب برای استراحت و ایجاد آرامش انتخاب کنند.

روشنایی-هوشمند

علاوه بر این، شرکت سیگنیفای کنترل‌های با صفحه‌ی لمسی را به عنوان دریچه‌ی دیگری از صنعت فناوری اطلاعات مد نظر قرار داده است، که نه تنها تنظیمات چراغ را به راحتی انجام می‌دهد که این امکان را برای مهمانان ایجاد می‌کند که با فشردن انگشت، به مواردی همچون خدمات اتاق، خدمات شستشود لباس و غیره دسترسی پیدا کنند.

بسیاری از اتاق‌ها قبل از این با سیستم اینتراکت بازسازی شده‎‌اند، که بخشی از نوسازی عمومی هتل است که تقریباً در حال تکمیل شدن است، زیرا کارهای اجرایی سوئیسوتل در جهت بهبود اتاق‌های مهمانان است. انتظار می‌رود که مرحله‌ی نهایی مربوط به طبقات 50 تا 66 تا پایان سال تکمیل گردد.

اگر مراحل اینتراکت‌هاسپیتالیتی با موفقیت به پایان برسند، آغازی درخشان برای این سیستم است که در نقطه‌ی عطفی اجرا شده که مربوط به بخش آشنای خط افق سنگاپور خواهد بود. این مرکز همچنین بخشی از مجموعه‌ای از مرکز گردهمایی، مرکز خرید و ادارات ساختمان آسمان‌خراش Raffles City خواهد بود که همچنین شامل هتل‌های Fairmont (شبیه هتل سوئیسوتل که متعلق به گروه هتلداری Accor S.A در پاریس می‌باشد) نیز می‌شود.

نماینده‌ی سوئیسوتل که نماینده‌ی مجموعه هتل فِیرمونت نیز می‌باشد در پاسخ به این سؤال که آیا در آینده شعبه‌های بیشتری از سوئیسوتل‌ها می‌توانند در اینتراکت‌هاسپیتالیتی باشند، پاسخ داد که «بله، برنامه‌ها قطعاً در حال پیشرفت می‌باشند».

گروه هتلداری Accor مجموعاً 25 برند هتل از جمله hotelF1، Ibis، Mercure و Sofitel را به همراهی مجموعه‌های سوئیسوتل و فِیرمونت مدیریت می‌کند، به علاوه در دیگر فعالیت‌های مربوط به مهمانداری نیز حضور دارد. مجموعه‌های زیر نظر این گروه به 4500 هتل و نزدیک 650،000 اتاق مستقر در حدود 100 کشور می‌رسد. برخی از این کشورها ممکن است قوانینی مربوط به داده یا حریم خصوصی داشته باشند، که به خودی خود می‌تواند برخی چالش‌ها را برطرف کنند. اما شرکت سیگنیفای امیدوار است که ورود آن به سنگاپور اولین گام به یادماندنی در تلاش‌هایش برای بررسی شرایط ورود  به صنعت فناوری اطلاعات باشد.

مقاله فوق از LEDs Magazine  منتشر شده توسط وزارت انرژی آمریکا ترجمه و تقدیم مهندسین و متخصصین عزیز کشورمان قرار گرفت. امیدواریم از خواندن این مقاله بهره کافی را برده باشید. ما در گروه صنعتی شایان برق همواره منتظر دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم. همچنین شما می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان مجموعه ما در زمینه روشنایی هوشمند بهره مند گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • اینستاگرام گروه صنعتی شایان برق
  • یوتیوب گروه صنعتی شایان برق
  • آپارات گروه صنعتی شایان برق
  • توییتر گروه صنعتی شایان برق
  • فیسبوک گروه صنعتی شایان برق
  • لینکدین گروه صنعتی شایان برق
  • تلگرام گروه صنعتی شایان برق

آدرس کارخــانـه : اراک، شهـرک صنـعتــی شمــاره ۳ (خیـرآبـاد)، خیابان مبتـکران، گروه صنعتی شایـان بـرق
آدرس دفتر تهران: ابتدای خیابان مطهری، خیابان منصور، پلاک ۵، ساختمان شایان

آدرس ایمیل : info@shayanbargh.com

تلفن کارخانه (۲۴ خط): ۳۳۵۵۳۲۴۸-۰۸۶ دفتر تهران : ۸۸۷۰۹۲۶۸-۰۲۱

۰۸۶-۳۳۵۵۳۲۴۸-۹
۰۸۶-۳۳۵۵۴۱۱۸
  • اینستاگرام گروه صنعتی شایان برق
  • یوتیوب گروه صنعتی شایان برق
  • آپارات گروه صنعتی شایان برق
  • توییتر گروه صنعتی شایان برق
  • فیسبوک گروه صنعتی شایان برق
  • لینکدین گروه صنعتی شایان برق
  • تلگرام گروه صنعتی شایان برق
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه صنعتی شایان برق می باشد.