روشنایی محیط آموزشی City Kids در نیویورک

روشنایی محیط آموزشی درصورتی که به خوبی انجام شود می تواند فضای آموزش را از سرد و بی مزه به جذاب و آرامش بخش تبدیل کند. این محیط‌ها می‌تواند شامل کلاس‌های درس، فضاهای مطالعه، سالن‌های استراحت، آزمایشگاه‌ها، فضاهای بازی و دفاتر اداری باشد. الکساندرا بارکر، مدیر دفتر معماری همکاران بارکر (BAAO) مستقر در بروکلین، نیویورک، روشنایی محیط آموزشی را یک اصل جهت زیباسازی می داند. او گفت: «ما روشنایی را بر اساس فضا و نوع کار تنظیم می‌کنیم،» وی افزود کنترل کننده ها می‌توانند چراغ ها را برای یک مکان خاص در یک زمان مشخص از روز تنظیم کنند. به عنوان مثال برای کلاس های بالاتر، روشنایی فضای مطالعه و برای کلاس های پایین تر، روشنایی فضای بازی را میتوان اولویت قرار داد.

همچنین روشنایی فضای داخلی برای تعامل ساکنان در فضاهای آموزشی، ترویج همکاری و افزایش بهره‌وری استفاده می‌ شود. به طور کلی، نور غیر مستقیم، یک محیط روشن و جذاب برای فضاهای آموزشی و کلاس های درس ایجاد می کند. با این حال، هر چند وقت یکبار یک فرصت منحصر به فرد پیش می آید که نیازمند نبوغ و ابتکار در روشنایی فضای داخلی است.

روشنایی-فضای-داخلی

شکل ۱ : دفتر معماری همکاران بارکر در مرکز آموزشی City Kids از چراغ های آویز و داخلی با نور ملایم و غیر مستقیم جهت روشن کردن فضای میانی استفاده کرده است.

مرکز آموزشی City Kids در محله ویلیامزبورگ بروکلین، قبلا یک انبار چوب بوده است که مجدد مورد استفاده قرار گرفته است. در مرکز آن یک فضای داخلی (courtyard) دو طبقه قرار دارد که از آن به عنوان محل تجمع و پذیرایی استفاده می شود.

پنجره ها منبع اصلی نور روز مدرسه هستند. بارکر می‌گوید: «ما پنجره ‌ها را طوری قرار دادیم که با نقاط ورودی کلاس ‌ها هماهنگ شوند تا جریان هوا را به حداکثر برسانیم». پنجره‌ های داخلی با اندازه ‌های مختلف، باعث رسیدن نور تا فضای میانی می شوند. این پنجره ها که با روکش چوب مصنوعی و نمد آکوستیکی (صداگیر) پوشانده شده اند، یک عنصر طراحی سرگرم کننده و کاربردی هستند. همچنین ارتباط بصری را برای معلمان و دانش آموزان در فضاها ارائه می دهند.

با وجود نور محدودی که در روز دریافت می شود، فضای داخلی (courtyard) از شور و انرژی و نشاط برخوردار است. BAAO این فضا را با وجود چراغ آویز مانند یک آسمان پر ستاره تصور می کند. در این روشنایی فضای داخلی از چراغ های آویز با قطر ها و رنگ های مختلف 9W, 4000K A19 استفاده شده است.

برای این فضا با برنامه همیشه متغیر، بارکر به دنبال ارائه “محدوده ای از سطوح روشنایی” است که مقدار روشنایی متوسط را برآورده کند. او گفت: «وقتی همه چیز به طور یکنواخت روشن باشد کسل کننده است. “داشتن فضاهای روشن و تاریک، سرگرم کننده تر است.”

طرح-سقفشکل ۲ : طرح سقف City Kids

در روشنایی محیط آموزشی City Kids برای جلوگیری از ایجاد نقاط داغ، چراغ های آویز حداقل 3 فوت دورتر از دیوارها و در ارتفاعات مختلف نصب شده اند تا جذابیت بصری را از پایین و همچنین بالا ایجاد کنند.

BAAO یک تعادل عجیب و کاربردی بین طراحی کلاس های درس و سالن استراحت ایجاد کرده است. یک ساختمان مسکونی ساخته شده در بالای انبار چوب سابق، ساختار اضافی مانند تیرها و ستون‌ها را در سرتاسر فضا ایجاد کرده بود که قبلاً یک بار بازسازی شده بود. روبنای اضافه شده، از نصب چراغ سقفی توکار در بسیاری از فضاهای تک طبقه مدرسه که شامل کلاس ها و سالن استراحت است، جلوگیری کرده است. بارکر گفت، در نتیجه، از چراغ سقفی روکار استفاده کردیم زیرا کار دیگری نمی‌توانستیم انجام دهیم. برای برآورده کردن بودجه پروژه و غلبه بر چالش‌های زنجیره تامین در طول ساخت و ساز، که از ژوئن 2020 تا ژوئیه 2021 ادامه داشت، پیمانکار محلی PSG Construction چراغ ها را به همراه سایر مواد تکمیلی از خارج از کشور تامین کرد.

سالن-استراحتشکل ۳: سالن استراحت City Kids طراحی شده توسط دفتر معماری همکاران بارکر

با کلیک روی لینک مقابل در مورد چراغ سقفی بیشتر بخوانید، و با چراغ های سقفی شرکت شایان برق آشنا شوید.

روشنایی محیط آموزشی نسبتاً بزرگ، برای صرفه جویی در مصرف انرژی، باید به گونه ای باشد که از وسایل بر اساس سنسورها و دیمرهای گروه بندی شده بر اساس نوع فضا، کار کنند. از آنجایی که BAAO بر تمام جنبه های طراحی City Kids نظارت داشت، بارکر گفت روشنایی، تهویه مطبوع و رنگ بخشی همچنان جای بحث دارند.

اطلاعات پروژه

تیم طراحی: دفتر معماری همکاران بارکر، الکساندرا بارکر (مدیر)، کریستینا اوسترمیر (مدیر پروژه)، جنیفر لوی، لیزا کوهن، آنی پاز (تیم طراحی)

پیمانکار: PSG Construction

مهندس: رالف آلبانیز

تولید کنندگان روشنایی: Ikea، Smart Twinkle Lighting Co.، Precision Lighting & Transformers

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • Instagram
  • Youtube
  • Aparat
  • twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Telegram

آدرس کارخــانـه : اراک، شهـرک صنـعتــی شمــاره ۳ (خیـرآبـاد)، خیابان مبتـکران، گروه صنعتی شایـان بـرق
آدرس دفتر تهران: ابتدای خیابان مطهری، خیابان منصور، پلاک ۵، ساختمان شایان

آدرس ایمیل : info@shayanbargh.com

تلفن کارخانه (۲۴ خط): ۳۳۵۵۳۲۴۸-۰۸۶ دفتر تهران : ۸۸۷۰۹۲۶۸-۰۲۱

۰۸۶-۳۳۵۵۳۲۴۸-۹
۰۸۶-۳۳۵۵۴۱۱۸
  • Instagram
  • Youtube
  • Aparat
  • twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Telegram
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه صنعتی شایان برق می باشد.