روشنایی مربوط به گیاه پروری

آزمایشگاه روشنایی محیط زیست کنترل شده (CELL) در ایالت میشیگان، عملکرد ال ای دی ها برای کاربردهای گیاه پروری را بررسی میکند.

آزمایشگاه روشنایی محیط زیست کنترل شده در دانشگاه ایالتی میشیگان )ام اس یو(، دارای یک سیستم روشنایی گیاه پروری است که در سراسر مناطق متعدد پرورش گیاه نصب شده است. این سیستم احتمالاً پیچیده ترین و کارآمدترین سیستم اس اس الی است که در دنیا وجود دارد. مجموعه های اُسرام، اینووِیشن و اُسرام سمی کنداکتور در توسعه ی نسخه ی پیشرفته ی سیستم اُسرام phytofy مشارکت داشته اند و توانسته اند با هفت کانال ال ای دی اختصاصی، انعطاف پذیری طیفی آن را گسترش دهند.

گیاه-پروری

 این سیستم با انعطاف پذیری گسترده برای تست دستورالعمل های روشنایی و آزمایشهای مربوط به تغییر ظاهر، مزه و بوی محصولات، اداره ی کشاورزی ام اس یو را تجهیز کرده است. رانکل در کنفرانس روشنایی گیاه پروری مجله ی LEDs امسال در پورتلند به عنوان سخنران کلیدی، حضور داشت. برای اطاعات بیشتر در مورد این کنفرانس ادامه ی همین  مقاله را پیگیری کنید. رانکل و تیم تحقیقاتی او روی تأثیرات سیستم ال ای دی بر روی انواع مختلفی از سبزیجات ازجمله سبزی های پربرگ کار می کنند. این کار به دنبال بهبود بازده و بهره وری محصولات با بررسی پتانسیل تأثیر در روغن های اصلی گیاهان است.

سیستم اس اس ال مورد استفاده با طراحی سفارشی شامل کانالهای ال ای دی زیر می باشد: فرابنفش A )با طول موج 380 نانومتر (آبی) 450 نانومتر (سبز) 520 نانومتر (قرمز پررنگ) 650 نانومتر (فراقرمز) 730 نانومتر (سفید گرم) با دمای 2700 درجه کلوین و سفید EQ با دمای 6500 درجه کلوین.

دانش روشنایی مربوط به گیاه پروری مدتهاست که می گوید انرژی طیف آبی و قرمز با پیکهای جذب کلروفیل همراه است و منجر به هدایت پروسه ی فتوسنتز در گیاهان میگردد.

ما موارد زیادی از این تئوری را در ویژه مقاله ای در ارتباط با این موضوع پوشش داده ایم.

به علاوه، روی این موضوع که برای گیاهانی مانند گوجه فرنگی یا شاهدانه که انرژی زیست توده (biomass) را نیز توسعه می دهند، نور با طیف گسترده مورد نیاز است.

روشنایی-گیاه-پروری

سیستم مورد استفاده در ام ا سیو دارای پنج کانال تکرنگ، شامل یک کانال فرابنفش با باند C می باشد. همانطور که در کنفرانس روشنایی گیاه پروری در سال 2017 در مقاله ای آوردیم، انرژی طیف UV-C می تواند گیاهان را تحت تأثیر قرار دهد و در ظاهر، طعم و کیفیت محصولات آنها تغییر ایجاد کند.

در همین حال، دو کانال سفید با مبدل فسفر، طیف گسترده ای را برای زیست توده و همچنین نوری مناسب را برای کارگران فراهم میکنند. نور سفید EQ دارای انرژی سبز-زرد رایج است و در اصل برای توسعه ی تکنولوژی اُسرام بریلیانت میکس توسعه داده شده بود. این تکنولوژی یک رویکرد با نور زرد به همراه آبی شیفت داده شده به علاوه ی قرمز با کارایی بالاست که برای چرا غهای سفید گرم برای روشنایی عمومی به کار میرود )

یک ویدئوی عالی روی وبسایت اُسرام وجود داردکه المان های کاری دکتر رانکل را مورد بررسی قرار داده است. سیستم هوشمند اس اس ال هم کنترل ساده ی هفت کانال را فراهم می سازد و هم دیگر نیازی به تأیید دستی طیف و شدت روشنایی در سایبان گیاه نخواهد بود. در نهایت این پژوهش می تواند منبع دستورالعمل های مربوط به روشنایی را از طریق اینترنت اشیاء و مبتنی بر رایانش ابری فراهم کند.

روشنایی-ال-ای-دی

روشنایی مربوط به گیاه پروری – بخش دوم

شرکت فلوئنس تحقیقات روشنایی گیاه پروری مربوط به شاهدانه که توسط تیم تحقیقاتی COO انجام شده است را منتشر می کند .

شرکت فلوئنس بیواینجِنییِرینگ نتایج بدست آمده از طریق نصب روشنایی ال ای دی در مزارع Eve سان فرانسیسکو را اعلام خواهد کرد. این مزارع دارای مجوز قانونی کشت شاهدانه درمقیاس صنعتی می باشند. در تأسیسات روشنایی داخلی یک پیکربندی عمودی دو لایه مورد استفاده قرار گرفته است و روشنایی اس اس ال، خروجی روشنایی نزدیک به دو برابر را فراهم کرده و همچنین باعث ایجاد کیفیت بالاتر در محصول تولیدی شده است. در عین حال شرکت اعام کرده است که دیوید کوهن که اخیراً مدیر عامل شرکت روشنایی اشریدر آمریکا شده است، به این تیم اجرایی به نام COO ملحق شده است.

عملکرد روشنایی ال ای دی جدید نسبت به روشنایی لامپ سدیم فشار بالا ) HPS ( در یک اتاق پرورش داخلی در مزارع Eve مقایسه شده اند. این شرکت تجهیزات گیاه پروری با نام »فلوئنس SPYDRx پاس « که دارای یک المان سازهای خطی مرکزی و همچنین تعداد هشت چراغ میله ای ال ای دی قائم هستند را نصب کرده است. بزرگترین سازه برای فراهم کردن روشنایی در یک سایبان 4* 4 فوت مربعی می باشد که می تواند به طور متوسط شدت شار فوتون فتوسنتزی )فوتون مناسب برای عملکرد فتوسنتزی گیاه یا PPFD ( برابر با مقدار 1535 میکرومول بر مترمربع بر ثانیه ای را فراهم کند. برای کسب اطاعات بیشتر در مورد شاخص های گیاه پروری مقاله ی ما در مورد این موضوع را مطالعه کنید .

در نهایت استفاده از روشنایی اس اس ال در مزارع Eve باعث ایجاد مزیت در دو مجموعه ی مجزا شده است، یکی توانایی رشد در دو لایه و دیگری عملکرد مؤثر روشنایی در میزان رشد و کیفیت گیاهان. ما به طور مرتب در مقالات روشنایی گیاه پروری خود به موضوع مزارع عمودی عموماً در رابطه با سبزیجات پربرگ و گیاهان دارویی م یپردازیم. در پرورش سبزیجات پربرگ و گیاهان دارویی، برخی از تولیدکنندگان تجاری، بیست قفسه یا عمق لایه های بیشتر را انباشته می کنند. اما گیاهان شاهدانه خیلی بیشتر قد می کشند و بنابراین بیشتر عملکرد رشد در فضای داخلی آنها، وابسته به ارتفاع سقف می باشد و منابع روشنایی HPS با گرمای تابشی با یک فاصله ی زیاد از سایبان گیاه معمولاً می توانند محدوده ی یک طبقه یا لایه از گیاهان را پوشش دهند. در نصب سیستم روشنایی در مزارع ،Eve گیاهان هنوز به ارتفاع آزاد قابل توجهی برای رشد نیاز دارند، اما تکنولوژی فلوئنس به آسانی دو طبقه از گیاهان را پشتیبانی می کند. به گفته ی شرکت، اگر درمزارع Eve از پیکربندی عمودی استفاده شود، باعث افزایش فضای رشد (سایبان) 70 درصدی برای گیاهان در همان فضای فیزیکی می شود.

در عین حال، روشنایی ال ای دی باعث افزایش مقدار انرژی زیست توده در گیاهان و همچنین سریع تر شدن چرخه ی رشد درآنها می شود. در مزارع Eve چرخه های رشد گیاهان از 9 هفته به 8 هفته کاهش یافته اند، که باعث می شود در یک سال 35 روز کاری اضافی برای کشت گیاهان وجود داشته باشد. بین سایبان بزرگتر و تولید گیاهان بهبودیافته، محصول این مزارع از 125 – 100 به 250 – 200 پوند در هر هکتار افزایش یافت. بهره وری انرژی ال ای دی ها این افزایش در تولید را تنها با مصرف 5 درصد برق بیشتر محقق ساخت. در دیگر اخبار مربوط به فلوئنس، کوهن به این شرکت پیوسته است تا رهبری تیم های بازاریابی، فروش و عملیات اجرایی را برعهده گرفته است. نیک کاسِی مدیرعامل و مؤسس شرکت فلوئنس بیواینجِنییِرینگ گفته است : دیوید کوهن بخش جدایی ناپذیر از مسیر رشد فلوئنس خواهد بود، زیرا این شرکت باید تا جایی توسعه یابد که به رهبر جهانی صنعت روشنایی گیاه پروری تبدیل شود. تجربه ی دیوید در هدایت محصولات با رشد بالا در صنعت روشنایی ال ای دی، فلوئنس را مطمئن خواهد کرد که پیش بینی می کند روند توسعه در تولید غذا و شاهدانه در سراسر جهان باشد .
امیدواریم از خواندن این مقاله بهره کافی را برده باشید. ما در گروه صنعتی شایان برق همواره منتظر دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم. همچنین شما می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان مجموعه ما در زمینه روشنایی بهره مند گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • Instagram
  • Youtube
  • Aparat
  • twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Telegram

آدرس کارخــانـه : اراک، شهـرک صنـعتــی شمــاره ۳ (خیـرآبـاد)، خیابان مبتـکران، گروه صنعتی شایـان بـرق
آدرس دفتر تهران: ابتدای خیابان مطهری، خیابان منصور، پلاک ۵، ساختمان شایان

آدرس ایمیل : info@shayanbargh.com

تلفن کارخانه (۲۴ خط): ۳۳۵۵۳۲۴۸-۰۸۶ دفتر تهران : ۸۸۷۰۹۲۶۸-۰۲۱

۰۸۶-۳۳۵۵۳۲۴۸-۹
۰۸۶-۳۳۵۵۴۱۱۸
  • Instagram
  • Youtube
  • Aparat
  • twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Telegram
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه صنعتی شایان برق می باشد.