۸ راهکار عملی جهت صرفه جویی برق در ادارات

استفاده بهینه از انرژی برق امری حیاتی محسوب می گردد. شما کاربر گرامی که در حال خواندن این مقاله هستید به نظر می رسد ضرورت و اهمیت صرفه جویی در مصرف برق را تا حدود زیادی احساس کرده اید.

ابتدا در ذهن همگان سوالی نقش می بندد :

“چرا تاکید بر صرفه جویی در انرژی برق بیشتر از سایر انرژی ها می باشد؟”

برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا نگاهی به شرایط محیط زیست اطرافمان بیندازیم.

امروزه همه ما از مسائل زیست محیطی مثل آلودگی هوا، گرم شدن زمین و … رنج می بریم. اما در این میان، انرژی برق یکی از پاک ترین انرژی ها به حساب می آید و می تواند بسیاری از این مخاطرات را، که در اثر استفاده بی رویه از انرژی های دیگر ایجاد شده اند کاهش دهد. به همین علت صرفه جویی در انرژی برق بیشتر از سایر انرژی ها اهمیت دارد.

صرفه جویی، کم مصرف کردن نیست.

با بیان واژه “صرفه جویی”، ذهن همه به شرایط سختی معطوف می گردد که در آن محدودیت های شدیدی در استفاده از انرژی را اعمال می کنند. در حالی که صرفه جویی به معنای مصرف نکردن نیست بلکه صرفه جویی به راهکارهایی اشاره می کند که ضمن اینکه نیاز ما را برطرف می کند، انرژی کمتری نیز مصرف می شود.

مساپل-زیست-محیطی

با توجه به گستردگی زمینه های استفاده از انرژی برق، ما می توانیم با ارائه راهکارهای عملی کمک بسیاری در صرفه جویی انرژی داشته باشیم.

به طور کلی انرژی برق در دو زمینه کلی کاربرد دارد :

  • مصرف خانگی
  • مصرف صنعتی

در این جا به بررسی ۸ راهکار عملی در صرفه جویی برق ادارات می پردازیم.

با برآوردهای ما، انرژی برق در زمینه های زیر در ادارات مورد استفاده قرار می گیرد :

  • روشنایی
  • وسایل برقی مثل کولر، کامپیوتر و …

روشنایی

با توجه به بالا بودن تعداد اتاق ها در ادارات و سازمان ها و نیاز به روشنایی این اماکن، تقریبا 30 درصد از کل انرژی برق مصرف شده در ادارات به روشنایی اختصاص داده می شود.

  1. راه حل صرفه جویی:

امروزه می توان گفت بیش از هر زمینه دیگری به کم مصرف کردن تجهیزات روشنایی پرداخته شده است. که برای درک بهتر این مطلب می توانید مقاله تاریخچه نور و روشنایی را مطالعه کنید تا با سیر تکاملی لامپ ها و چراغ هایی که هم اکنون در اختیار ما هستند، آشنایی پیدا کنید.

استفاده از لامپ LED

لامپ و چراغ روشنایی LED، که آخرین نسل تکنولوژی ها جهت ساخت لامپ و چراغ های روشنایی تا کنون هستند.

لامپ ال ای دی در مقایسه با لامپ رشته ای، 85 درصد کمتر انرژی برق مصرف می کنند. یعنی بعنوان مثال اگر یک اتاق 12 متری که با 200 وات لامپ رشته ای روشن می گردد را بخواهیم با لامپ LED به همان میزان روشن کنیم به لامپ 30 وات ال ای دی نیاز داریم. و این به معنی کم شدن 85 درصدی مصرف انرژی و هزینه برق می باشد.

  1. لامپ اضافی خاموش …

لامپ-اضافی-خاموش

از گذشته تا به حال بارها این عبارت را شنیده اید. اما شاید خیلی کم به آن توجه کرده اید. دلیل این بی توجهی، کم اهمیت دانستن لامپ های روشن اضافی بوده است. اما حتی یک لامپ اضافی می تواند تاثیر بسیاری در مصرف انرژی برق داشته باشد. حتی اگر از لامپ ال ای دی هم استفاده می کنید، باز هم نباید لامپی را بی دلیل روشن نگه دارید.

جالب است بدانید اگر روزانه 2 ساعت از یک لامپ 200 وات کمتر استفاده کنید، در هر سال 30 هزار تومان در هزینه های غیرضروری صرفه جویی کرده اید. شاید 30 هزار تومان رقم بالایی نباشد ولی وقتی در مقیاس یک اداره یا سازمان بزرگ در نظر گرفته شود، رقم قابل توجهی خواهد بود، در صورتی که تغییری در عملکرد پرسنل رخ نداده است.

  1. بهترین روشنایی، روشنایی طبیعی

بهترین روشنایی، روشنایی طبیعی است. پس تا حد ممکن آن را از دست ندهید و در صورت امکان در محل کار از روشنایی طبیعی استفاده کنید.

روشنایی طبیعی علاوه بر صرفه جویی انرژی، به سلامت روحی و روانی افراد می افزاید.

وسایل برقی مثل کولر، کامپیوتر و …

  1. استفاده از کامپیوتر های کم مصرف

مانیتورها بیشترین میزان انرژی برق را در سیستم های کامپیوتری مصرف می کنند. در صورت امکان در ادارات از لپ تاپ استفاده کنید. اما در صورتی که امکان استفاده از لپ تاپ وجود ندارد، شما می توانید با استفاده از مانیتورهای LED، برق مصرفی را به شدت کاهش دهید.

  1. حالت ذخیره انرژی را در سیستم کامپیوتری خود فعال کنید. این گزینه به تنهایی انرژی مصرفی شما را به نصف کاهش می دهد.

نکات عمومی

  1. وسایل برقی را بعد از استفاده در برق رها نکنید.

کشیدن-وسایل-برقی-از-برق-پس-از-استفاده

بعد از استفاده از وسایل برقی، می بایست آن ها را از برق بکشید. این عمل به ظاهر کوچک هم مصرف برق را کم می کند و هم طول عمر دستگاه را افزایش می دهد.

در ادارات دستگاه های مختلفی وجود دارد. بعنوان مثال : سیستم های کامپیوتری، مانیتورها، فکس، دستگاه های کپی

  1. تاسیسات مناسب برای ساختمان در نظر بگیرید

در برخی از ادارات مشاهده می شود که یک کلید برای روشن کردن چندین لامپ استفاده می شود. که این کار کاملا اشتباه است و برای سهولت در امر صرفه جویی در مصرف برق می بایست هر لامپ، کلید مخصوص به خود را داشته باشد.

  1.  پس از اتمام ساعت کار در ادارات کلیه لامپ های غیر ضروری خاموش گردد.

گاهی ممکن است از این مورد نیز ساده بگذریم اما دقت داشته باشید همیشه بعد از اتمام ساعت کاری و ترک اتاق کار خود، لامپ اتاق خاموش باشد.

کاربرگرامی امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. ما مشتاقانه منتظر دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم. هم چنین اگر سوالی در حوزه برق و روشنایی دارید می توانید از مشاوران ما کمک و راهنمایی بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • Instagram
  • Youtube
  • Aparat
  • twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Telegram

آدرس کارخــانـه : اراک، شهـرک صنـعتــی شمــاره ۳ (خیـرآبـاد)، خیابان مبتـکران، گروه صنعتی شایـان بـرق
آدرس دفتر تهران: ابتدای خیابان مطهری، خیابان منصور، پلاک ۵، ساختمان شایان

آدرس ایمیل : info@shayanbargh.com

تلفن کارخانه (۲۴ خط): ۳۳۵۵۳۲۴۸-۰۸۶ دفتر تهران : ۸۸۷۰۹۲۶۸-۰۲۱

۰۸۶-۳۳۵۵۳۲۴۸-۹
۰۸۶-۳۳۵۵۴۱۱۸
  • Instagram
  • Youtube
  • Aparat
  • twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Telegram
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه صنعتی شایان برق می باشد.