روشنایی هوشمند، مزایا و نحوه کارکرد آن

روشنایی هوشمند، با کنترل روشنایی، صرفه جویی در مصرف انرژی و بهبود امنیت، فضای خانه را متحول می کند. به همین دلیل است که سیستم ‌های هوشمند یکی از انواع استراتژی ‌های صرفه‌ جویی در مصرف انرژی برای خانه هوشمند هستند و همچنین اولین قدم عالی برای ورود به اینترنت اشیا (IoT) هستند.

روشنایی هوشمند به راحتی به سایر دستگاه‌ های اینترنت اشیا متصل می‌شود و به صاحبان خانه ها کمک می‌کند تا خانه‌ های هوشمند کم مصرف ایجاد کنند.

اگر می خواهید خانه خود را کمی هوشمندتر کنید، لامپ های هوشمند، گزینه بسیار خوبی برای شروع است. ایجاد روشنایی مناسب با محیط و شرایط کاری هرگز آسان نبوده است. اما نورپردازی هوشمند به شما این امکان را می دهد که با استفاده از یک برنامه اتوماتیک و یا کنترل از راه دور، روشنایی دلخواه ایجاد کنید. مثلا می توانید برای صبح زود، اواخر عصر یا برای آشپزی و سایر کارها، روشنایی مناسب و بر اساس سلیقه خودتان ایجاد کنید. همچنین می توانید زمان‌ سنج‌ها و زمان ‌بندی ‌ها را تنظیم کنید و رنگ ‌ها را با گوشی هوشمند یا صدایتان تغییر دهید.

لامپ-هوشمند

لامپ مورد استفاده در روشنایی هوشمند چیست؟

لامپ‌ هوشمند، لامپ‌ ال‌ ای ‌دی با ماندگاری طولانی است که انرژی کمتری مصرف می کند و عمر طولانی تری دارد. همچنین لامپ ال ای دی هوشمند برای فضاهای بسته ایده‌آل است، زیرا گرمای بسیار کمتری از خود ساطع می‌کند.

لامپ هوشمند چگونه کار می کند؟

لامپ ال ای دی هوشمند به یکی از دو روش کار می کند:

  1. اتصال به اینترنت از طریق Wi-Fi
  2. شبکه کردن با دستگاه دیگری که دارای بلوتوث است.

نحوه-کار-لامپ-هوشمند

روشنایی هوشمند اغلب به Alexa، Google Assistant یا Home Assistant متصل است و یا حتی می توان آن را با استفاده از نرم افزارهای خانه هوشمند کنترل کرد. از طریق دستیارهای هوشمند، لامپ‌ های هوشمند می ‌توانند با سایر دستگاه ‌های هوشمند موجود در شبکه مانند لوازم خانگی یا سیستم ‌های سرگرمی ارتباط برقرار کنند.

اتصال لامپ ال ای دی هوشمند به هاب (نرم افزار یا سخت افزاری که در یک شبکه اتوماسیون خانگی، دستگاه ها را بهم متصل و ارتباطات بین آنها را کنترل می کند) می تواند عملکرد قابل اطمینان تری ارائه دهد و به لامپ اجازه می دهد تا با سایر دستگاه های هوشمند در خانه یا محل کار شما کار کند. اگر هاب خانه هوشمند ندارید، می توانید لامپ را از طریق یک برنامه تلفن هوشمند کنترل کنید.

google-assistant

چهار روش برای کنترل هوشمند

  1. کنترل از راه دور : محصولات هوشمند خود را با لمس ساده یک دکمه می توانید کنترل کنید.
  2. سنسور : محصولات هوشمند می توانند نسبت به حرکت حساس باشند تا احساس امنیت بیشتری به خانه خود بدهید.
  3. برنامه هوشمند : با برنامه هوشمند می‌توانید تایمرها و حالت‌های مختلف لامپ هوشمند را تنظیم کنید.
  4. کنترل صدا : محصولات هوشمند خود را با صدای خود می توانید کنترل کنید.

خانه-هوشمند

مزایای روشنایی هوشمند

در ابتدا، لامپ‌ های هوشمند ممکن است بیشتر از لامپ‌ های فلورسنت فشرده معمولی یا LED قیمت داشته باشند، اما لامپ ‌های هوشمند مزایای زیادی دارند که می‌توانند هزینه ‌های اولیه را در دراز مدت جبران کنند. بهترین گزینه‌ های روشنایی هوشمند، انرژی را ذخیره می‌ کنند، بسیار بیشتر از لامپ ‌های سنتی دوام می ‌آورند و گزینه ‌های سفارشی‌ سازی را ارائه می ‌دهند که هم سرگرم ‌کننده و هم کاربردی هستند.

  1. مصرف انرژی کمتر: چراغ های هوشمند به جای لامپ های رشته ای از لامپ های CFL یا LED استفاده می کنند و می توانند میزان برق مورد نیاز برای روشنایی اتاق را کاهش دهند. یک لامپ هوشمند 70 تا 90 درصد انرژی کمتری نسبت به یک لامپ سنتی مصرف می کند.
  2. طول عمر بیشتر: عمر متوسط لامپ رشته ای بین 750 تا 2000 ساعت است. در مقابل، چراغ‌های هوشمند LED می‌توانند به طور مداوم بین 35000 تا 50000 ساعت کار کنند و باعث می ‌شوند چراغ‌ های شما دوام بیشتری داشته باشند.
  3. افزایش امنیت: بسیاری از گزینه ‌های روشنایی هوشمند دارای ویژگی‌ های تشخیص حرکت هستند، بنابراین بسته به اینکه کسی در اتاق باشد، لامپ ‌ها روشن یا خاموش می‌ شوند. این ویژگی را می ‌توان طوری برنامه ‌ریزی کرد که هنگام تشخیص حرکت غیرمنتظره، چه در داخل و چه در خارج، به دستگاه‌ های تلفن همراه هشدار ارسال کند.
  4. سفارشی سازی نور: احتمالاً در زمان های تعیین شده از چراغ های خاصی متناسب با فضا استفاده می کنید. لامپ ال ای دی هوشمند را می توان از پیش تنظیم کرد که وقتی از سر کار به خانه می آیید روشن شوند، تا آخر شب کم نور شوند یا در زمان های مشخص خاموش شوند.
  5. تنظیمات و کاربردهای سرگرم کننده: لامپ ال ای دی هوشمند به همان اندازه که کاربردی هستند سرگرم کننده نیز هستند. بسیاری از آنها را می توان برای تغییر رنگ یا تغییر حال و هوای اتاق با تنظیماتی از روشن تا آرامش بخش و رمانتیک تنظیم کرد.

لامپ-ال-ای-دی-هوشمند

انواع روشنایی هوشمند

روشنایی هوشمند شامل لامپ ‌های دارای بلوتوث و وای فای، کلیدهای هوشمند، سوکت‌های هوشمند و دوشاخه های هوشمند است. اینکه کدام نوع چراغ هوشمند برای شما بهتر کار می کند، به نیازهای شما و مرکز خانه هوشمند موجود بستگی دارد.

  1. لامپ ال ای دی هوشمند 

لامپ های هوشمند مجهز به بلوتوث با اتصال سریع به هر تلفن هوشمند از طریق برنامه کار می کنند. از آنجایی که بلوتوث برد محدودی دارد، ممکن است نتوانید روشنایی خود را از راه دور کنترل کنید، اما تا زمانی که در محل هستید، باید خوب کار کند.

در مقابل، لامپ های هوشمند با قابلیت Wi-Fi از طریق یک روتر به هاب خانه هوشمند و سایر دستگاه ها متصل می شوند. این به کاربر اجازه می دهد تا روشنایی را از طریق دستگاه های تلفن همراه در هر مکانی با اتصال به اینترنت کنترل کند.

لامپ-های-هوشمند-با-قابلیت-Wi-Fi

  1. کلید هوشمند

لامپ ‌های هوشمند لامپ ‌هایی هستند که می ‌توانند با اکثر سوکت ها استفاده شوند. با این حال، کلیدهای هوشمند به جای کلید های روشنایی سنتی نصب می ‌شوند و بسیاری از ویژگی ‌های مرتبط با لامپ ‌های هوشمند را ارائه می ‌دهند و می‌ توانند با هر لامپی کار کنند. حتی لامپ های رشته ای سنتی را می توان با کلیدهای هوشمند استفاده کرد (اگرچه با توجه به مزایای صرفه جویی در انرژی، استفاده از کلید هوشمند برای کنترل لامپ های رشته ای نتیجه معکوس دارد)

کلید-هوشمند

  1. سوکت هوشمند

سوکت های هوشمند بین کلیدها و لامپ ها نصب می شوند و می توان از آنها برای روشن و خاموش کردن چراغ های معمولی استفاده کرد. هر نوع سوکت هوشمند دارای ویژگی‌های خاص خود است که برخی از آنها به کاربر اجازه می ‌دهد تا نورها را کم کند یا برنامه‌ هایی را با هاب خانه هوشمند تنظیم کند. سوکت ‌های هوشمند طول بیشتری به لامپ اضافه می‌ کنند، بنابراین در چراغ‌ های خاص، ممکن است باعث شوند لامپ ‌ها بیش از حد به بیرون کشیده شوند.

سوکت-هوشمند

  1. دوشاخه هوشمند 

از دوشاخه های هوشمند می توان برای کنترل لامپ های رومیزی، چراغ های تزئینی، وسایل آشپزخانه و … استفاده کرد. آنها می توانند هر شی را با روشن و خاموش کردن منبع تغذیه به یک دستگاه هوشمند تبدیل کنند و با اسیستنت های صوتی یا برنامه ها، قابل کنترل باشند.

دوشاخه-هوشمند

قابلیت های لامپ ال ای دی هوشمند

همانطور که فناوری لامپ های هوشمند به طور مداوم بهبود می یابد، بهترین روشنایی هوشمند دارای طیف گسترده ای از گزینه های طراحی شده برای افزایش صرفه جویی در انرژی و سفارشی سازی است. در اینجا تعدادی از بهترین ویژگی های موجود در حال حاضر وجود دارد.

قابلیت-های-لامپ-ال-ای-دی-هوشمند

برای صرفه جویی در مصرف انرژی، لامپ های هوشمند نصب کنید

از آنجایی که لامپ ‌های LED انرژی بسیار کمتری نسبت به لامپ‌ های رشته ‌ای مصرف می‌ کنند، لامپ‌ های هوشمند زمانی که به حسگرهای حرکتی متصل می‌ شوند، می ‌توانند حتی انرژی بیشتری ذخیره کنند. حسگرهای حرکتی باعث می ‌شوند که وقتی از اتاق ‌ها استفاده نمی ‌شود، چراغ‌ ها به‌طور خودکار خاموش شوند.

با لامپ های رنگی هوشمند لذت ببرید.

در حالی که چراغ های رشته ای می توانند تنها یک رنگ را ارائه دهند، چراغ های LED خاص می توانند چندین رنگ تولید کنند. لامپ های رنگی هوشمند را می توان به گونه ای تنظیم کرد که بسته به سلیقه شما تغییر رنگ دهند. به عنوان مثال، سبز برای آرامش عالی است، قرمز دارای خواص انرژی زا است و آبی برای ایجاد یک روحیه عالی به خوبی عمل می کند.

لامپ-رنگی-هوشمند

روشنایی هوشمند را در هر زمان و هر مکان کنترل کنید.

اگر روشنایی هوشمند دارید، می‌توانید حتی پس از خروج از خانه، چراغ‌ها را روشن یا خاموش کنید! هر زمان که فکر می‌ کنید چراغ‌ ها را در خانه یا محل کار روشن گذاشته ‌اید، می ‌توانید از راه دور از طریق برنامه تلفن خود چراغ ‌ها را خاموش کنید تا وقتی کسی در محل نیست، انرژی نسوزاند.

پروژه روشنایی هوشمند اداره برق باختر اراک یک نمونه از روشنایی هوشمند چراغ های خیابانی است که توسط گروه صنعتی شایان برق اجرا شده است.

 همگام سازی و پخش موسیقی با بلندگو های لامپ هوشمند

از بلندگو های لامپ هوشمند می‌ توان برای پخش موسیقی، اخبار یا پادکست‌ ها در هر اتاقی از فضا با انتقال فرمان‌ های صوتی استفاده کرد. برخی از بلندگوهای لامپ هوشمند در واقع می توانند با موسیقی همگام شوند، چشمک می زنند یا با ضرب آهنگ کم نور می شوند تا هر اتاقی را به یک مهمانی کوچک تبدیل کنند.

اسپیکر-هوشمند

روشنایی هوشمند را با تنظیمات و دستورات از پیش تعیین شده تنظیم کنید.

دستیار های هوشمند را می ‌توان برای تنظیم روشنایی به‌ طور خودکار در شرایط خاص مورد استفاده قرار داد. به عنوان مثال، در یک رستوران، گاهی با روشنایی کم می توانید فضایی رمانتیک و صمیمی ایجاد کنید. در خانه، ممکن است برنامه ‌ای ایجاد کنید که در آن نورها هنگام روشن کردن تلویزیون کم شوند، یا حتی برای زمانی که معمولاً شام می‌خورید، نور ملایم ‌تری را برنامه‌ ریزی کنید.

 کیفیت خواب خود را با دمای رنگ بهبود دهید.

بسته به نوع لامپ، نور می تواند گرم یا خنک به نظر برسد و می تواند بر فضا تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اثرات نور آبی بر بیداری به خوبی مستند شده است. نور آبی می تواند ریتم شبانه روزی بدن را مختل کند.

برای بهبود کیفیت خواب، سعی کنید طول موج های آبی را با لامپ های رنگی هوشمند مسدود کنید تا از قرار گرفتن در معرض نور آبی در شب جلوگیری کنید. در عوض به رنگ های گرم مانند نارنجی نگاه کنید.

تنظیم-دمای-رنگ-هوشمند

نتیجه گیری:

لامپ های هوشمند به طور فزاینده ای در خانه ها، فضاهای تجاری، مسابقات رالی، تخت کشتی، سالن های تئاتر و موسیقی و… رایج هستند و به دلیل صرفه جویی در انرژی و تطبیق پذیری آن ها، ارزشمند هستند. هنگامی که با اسیستنت های هوشمند و سیستم‌ های امنیتی خانه ترکیب می ‌شوند، به شما این فرصت را می‌ دهند که چراغ ‌های خود را مطابق با نیازهای شخصی خود تنظیم کنید. با هوشمند سازی، نه فقط روشنایی بلکه دیگر لوازم را می‌ توانید کنترل کنید.

شما می توانید جهت هوشمندسازی روشنایی مکان های صنعتی خود با گروه صنعتی شایان برق تماس بگیرید. برای ارتباط با کارشناسان فروش و مشاوره رایگان می توانید از صفحه تماس با ما با کارشناس فروش استان محل پروژه خود تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • اینستاگرام گروه صنعتی شایان برق
  • یوتیوب گروه صنعتی شایان برق
  • آپارات گروه صنعتی شایان برق
  • توییتر گروه صنعتی شایان برق
  • فیسبوک گروه صنعتی شایان برق
  • لینکدین گروه صنعتی شایان برق
  • تلگرام گروه صنعتی شایان برق

آدرس کارخــانـه : اراک، شهـرک صنـعتــی شمــاره ۳ (خیـرآبـاد)، خیابان مبتـکران، گروه صنعتی شایـان بـرق
آدرس دفتر تهران: ابتدای خیابان مطهری، خیابان منصور، پلاک ۵، ساختمان شایان

آدرس ایمیل : info@shayanbargh.com

تلفن کارخانه (۲۴ خط): ۳۳۵۵۳۲۴۸-۰۸۶ دفتر تهران : ۸۸۷۰۹۲۶۸-۰۲۱

۰۸۶-۳۳۵۵۳۲۴۸-۹
۰۸۶-۳۳۵۵۴۱۱۸
  • اینستاگرام گروه صنعتی شایان برق
  • یوتیوب گروه صنعتی شایان برق
  • آپارات گروه صنعتی شایان برق
  • توییتر گروه صنعتی شایان برق
  • فیسبوک گروه صنعتی شایان برق
  • لینکدین گروه صنعتی شایان برق
  • تلگرام گروه صنعتی شایان برق
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه صنعتی شایان برق می باشد.