مزایای مهم چراغ LED

 یکی از مسائل مهم روز دنیا، مسئله محیط زیست می باشد. انواع لامپ های جایگزین تولید شده است که به ما امکان می دهد در زندگی روزمره خود سبزتر باشیم. استفاده از لامپ های LED راهی آسان برای سبز شدن و همچنین صرفه جویی در هزینه ها است. دفتر بهره وری انرژی و انرژی های تجدید پذیر تشخیص داده است که از بین لامپ های CFL، رشته ای و LED، لامپ های LED با محیط زیست سازگارترین هستند. لامپ های LED نه تنها در طول استفاده، بلکه در هنگام ساخت، حمل و نقل و دفع نیز سازگار با محیط زیست هستند.

چراغ ال ‌ای‌ دی می‌ تواند در هزینه شما صرفه‌ جویی کند، نه تنها به این دلیل که تقریباً 80 درصد از چراغ های دیگر کارآمدتر هستند، بلکه گرمای بسیار کمتری نسبت به متال هالید، CFL و لامپ‌ های رشته ‌ای تولید می ‌کنند. با جایگزین کردن روشنایی LED دیگر ماه های تابستان خود را به خنک کردن اتاق هایی که لامپ های قدیمی شما مشغول گرم کردن آنها هستند، سپری نمی کنید. LED ها در رنگ ها و نورهای مختلفی ارائه می شوند تا بتوانید راحت تر بدون تغییر رنگ اتاق خود، لامپ های موجود خود را تعویض کنید. مقاله مشخصات فنی مهم یک چراغ LED در مقالات همین سایت را مطالعه نمایید تا ببینید دمای رنگ چه تفاوتی ایجاد می کند.

چراغ ال ای دی همچنین یک شاخص وضوح رنگ (CRI) ارائه می دهد، که هر چه این مقدار بالاتر باشد، می توانید رنگ های آثار هنری خود را با دقت بیشتری ببینید. چراغ ال ای دی بادوام و سازگار با محیط زیست است. آیا می دانستید که لامپ ال ای دی قابل بازیافت است؟

لامپ ال ای دی به دلایل زیر، یکی از امیدوارکننده ترین فناوری های امروزی است :

  • عدم استفاده از جیوه: لامپ ال ای دی به دلیل عدم استفاده از جیوه جایگزین مناسب و تمیزتری برای لامپ های فلورسنت و CFLمی باشد.
  • عدم تولید اسید سولفوریک: لامپ های فلورسنت فشرده به دلیل مواد جانبی ایجاد شده توسط هیت سینک آلومینیومی در انتهای لامپ، هنگامی که دور ریخته می شوند، تهدیدی برای محیط زیست هستند. هیت سینک، اسید سولفوریک تولید می کند که نباید در محل دفن زباله معمولی دفع شود. حتی هنگامی که به درستی دور ریخته شوند، LED ها به طور قابل توجهی برای محیط زیست ایمن تر از CFL ها هستند.
  •  کمترین میزان تولید CO2: یکی دیگر از مزایای زیست محیطی روشنایی LED این است که کمترین میزان CO2 را منتشر می کند. لامپ های ال ای دی 10% لامپ های رشته ای و 42% CFL ها، CO2 ایجاد می کنند. یک لامپ LED انتشار گازهای گلخانه ای را تقریباً نیم تن به حداقل می رساند. در مطالعه ای که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست انجام شد، مشخص شد که با تعویض تنها یک لامپ در هر خانه در ایالات متحده، انتشار گازهای گلخانه ای 9 میلیارد پوند کاهش می یابد.
  • طول عمر لامپ LED: یک لامپ ال ای دی تا 6 سال کارکرد مداوم روشن می ماند. عمری که 20 برابر بیشتر از برخی از محصولات روشنایی قدیمی است. به طور مثال در مقایسه، لامپ های رشته ای 1200 ساعت و لامپ های CFL  8000 ساعت دوام دارند.
  • کاهش مصرف انرژی: لامپ های LED به ازای هر واحد (لومن) نور ساطع شده انرژی کمتری مصرف می کنند. مصرف انرژی سالانه برای یک لامپ LED حدود 30 برابر کمتر از یک لامپ رشته ای مربوطه است. چراغ های ال ای دی می توانند هزینه های روشنایی را به 5 درصد از کل برق مصرفی منازل برسانند.
  • کیفیت نور آن برابر و یا حتی برتر از محصولات روشنایی قدیمی است.

لامپ LED یا فلورسنت (کم مصرف)، کدام یک کارآمدتر است؟

لامپ LED به دلایل زیادی که در ادامه گفته می شود، در مقابل لامپ های فلورسنت پیروزند! وقتی نوبت به خرید لامپ کم مصرف می رسد، LED ها با اختلاف زیادی از CFL ها پیشی می گیرند. ال ای دی ها به صورت فوری و بدون نیاز به زمان گرم شدن روشن می شوند. آنها در هوای سرد به خوبی کار می کنند و از زمانی که به جای شیشه از پلاستیک ساخته می شوند، بسیار بادوام تر هستند. LED ها می‌توانند همان شرایط نوری موجود در فلورسنت‌ ها را تکرار کنند، در حالی که دوام بیشتری دارند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. به عنوان یک امتیاز اضافی، همه LED ها مطابق با RoHS هستند و از جیوه استفاده نمی کنند، در حالیکه در لامپ های فلورسنت اینگونه نیست.

مقایسه-لامپ-ال-ای-دی-و-فلورسنت

RoHS مخفف عبارت Restriction of Hazardous Substances است که به عنوان دستورالعمل 2002/95/EC در اتحادیه اروپا منشا گرفته است و استفاده از مواد خطرناک خاص موجود در محصولات الکتریکی و الکترونیکی (معروف به EEE) را محدود می کند. همه محصولات قابل اجرا در بازار اتحادیه اروپا پس از 1 ژوئیه 2006 مطابق با RoHS هستند.  مواد ممنوعه تحت RoHS عبارتند از: سرب (Pb)، جیوه (Hg)، کادمیوم (Cd)، کروم شش ظرفیتی (CrVI)، بی فنیل های پلی برومینه (PBB)، دی فنیل اترهای پلی برومینه (PBDE) و چهار فتالات مختلف (DEHP، BBP،BBP ، DIBP).

انواع روشنايی LED

لامپ LED

لامپ LED با شکل و ظواهر مختلف به گونه ای ساخته شده است که قابل اتصال به همان سوکت ‌ها و سرپیچ هایی که چراغ ‌های خانگی فعلی شما دارند، باشد. بسیاری از لامپ های ال ای دی ظاهری سنتی دارند، بنابراین شما می ‌توانید در کنار فضای سنتی، از صرفه‌ جویی در انرژی LED ها لذت ببرید.

تیوپ LED 

تیوپ ال ای دی استانداردهای نوظهور برای روشنایی تجاری و خانگی هستند. این تیوپ های LED با اندازه های مختلف از T5 تا T12 و دمای رنگ های مختلف، راه آسانی برای ارتقا روشنایی کارآمد هستند. آنها بدون نیاز به بالاست کار می کنند و انتقال نور را آسان تر از همیشه می کنند. تیوپ ال ای دی همان مقدار نور فلورسنت را ساطع می‌کند، در حالی که کسری از توان مصرفی لامپ فلورسنت را مصرف می‌کند و تا سه برابر بیشتر دوام می‌آورد. تیوپ LED به ویژه در مناطق سرد مانند قفسه های یخچال که در آن لامپ های فلورسنت کارایی کمتری در تولید نور دارند، موثر هستند.

تیوپ-led

والواشر LED

برای آلاچیق ها، نمای ساختمان و در کل نور پس زمینه، والواشر LED یک انتخاب فوق العاده است. والواشر LED به اندازه کافی روشنایی ایجاد می کند، انعطاف پذیر است و به راحتی نصب می شود.

والواشر-LED

چراغ LED

چراغ های ال ای دی جایگزینی مناسب برای چراغ های گازی و HID قدیمی هستند. در این چراغ ها از ماژول های LED استفاده شده است. در نظر بگیرید! دیگر نیازی به تعویض مکرر لامپ نیست. به این دلیل که دارای طول عمر طولانی تری هستند. چراغ LED برخلاف چراغ های گازی که پس مدتی خاموش می شوند نور ثابتی را ارائه می دهد که دید کلی را بهبود می بخشد و امنیت بیشتری را برای مکان های تجاری و مسکونی فراهم می کند. این چراغ ها در اندازه های مختلف جهت نصب در ارتفاعات کم تا روشنایی وسیع نظیر استادیوم ها استفاده میشوند. همچنین برای گزینه های مختلف نصب اعم از نصب بر روی دیوار، سقف، دستک، پایه، برج و… مناسب می باشند.

چراغ-LED

نکاتی که هنگام خرید چراغ ال ای دی باید در نظر بگیرید

توان: با وجود پارامتر شار نوری، توان به عنوان یک راهنما به تشخیص بهتر کمک می کند و تخمین تقریبی از میزان روشنایی یک اتاق را به شما می دهد.

شار نوری: شار نوری مستقیماً میزان نوری که چراغ در مجموع می دهد را اندازه گیری می کند. به طور متوسط، یک چراغ 20 وات 2400 لومن نور تولید تولید می کند (با تفاوت تقریباً 50 تا 100 لومن کمتر یا بیشتر). این واریانس بستگی به سازنده دارد. LED ها بر اساس میزان شار نوری خود رتبه بندی می شوند و بدون کم شدن نور چراغ، عمر طولانی تری دارند.

دمای رنگ: دمای رنگ راهنمای شماست به این منظور که خود نور چگونه به نظر می رسد. مقادیر پایین‌تر، گرم‌تر و متمایل به زرد و نارنجی هستند، در حالی که دماهای بالاتر مانند 5000 کلوین یک نور “سفید روشن” ارائه می‌کنند.

درایور: به دلیل نوع طراحی، LED ها معمولاً با ولتاژ AC کار نمی کنند. بسیاری از ال ای دی ها به نوعی درایور برای تبدیل ولتاژ از AC به DC برای عملکرد مناسب نیاز دارند. اکثر چراغ های LED دارای درایور هستند، اما همیشه باید قبل از خرید بررسی کنید تا مطمئن شوید که هم LED و هم درایور با کیفیتی خریداری می‌کنید.

نتیجه گیری

به طور کلی، لامپ‌ های LED جایگزینی مقرون‌ به ‌صرفه و کارآمد برای لامپ های فلورسنت فشرده (CFL) و رشته‌ای در اختیار مصرف‌ کنندگان قرار می‌دهند. اما مزایای زیست محیطی LED ها در مقابل این گزینه های روشنایی چقدر بیشتر است؟ مطالعه سازمان انرژی در این مورد جامع ترین مقایسه تا به امروز را نشان می دهد که در شکل زیر ارائه شده است.

شرکت شایان برق با سال ها تجربه در زمینه تولید محصولات LED به شما کمک می کند تا در زندگی روزمره سبزتر باشید!

مزایای-زیست-محیطی-LED

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • Instagram
  • Youtube
  • Aparat
  • twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Telegram

آدرس کارخــانـه : اراک، شهـرک صنـعتــی شمــاره ۳ (خیـرآبـاد)، خیابان مبتـکران، گروه صنعتی شایـان بـرق
آدرس دفتر تهران: ابتدای خیابان مطهری، خیابان منصور، پلاک ۵، ساختمان شایان

آدرس ایمیل : info@shayanbargh.com

تلفن کارخانه (۲۴ خط): ۳۳۵۵۳۲۴۸-۰۸۶ دفتر تهران : ۸۸۷۰۹۲۶۸-۰۲۱

۰۸۶-۳۳۵۵۳۲۴۸-۹
۰۸۶-۳۳۵۵۴۱۱۸
  • Instagram
  • Youtube
  • Aparat
  • twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Telegram
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه صنعتی شایان برق می باشد.