طراحی روشنایی کلید موفقیت پروژه های روشنایی

تاریخچه طراحی روشنایی

امروزه، روشنایی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در اماکن اداری، مسکونی، صنعتی و … است. که با توجه به این موضوع و همچنین اهمیت روشنایی در مسائل اقتصادی، بهداشتی، ایمنی و زیبایی، جوامع بشری را به تلاش برای یافتن راهی جهت اصولی کردن عملیات روشنایی وادار کرد.

طراحی روشنایی، راه حلی کارآمد برای پاسخگویی به تمامی این نیازها می باشد. تجربه نشان داده است اگر طراحی روشنایی به خوبی انجام گیرد می تواند اثر مفیدی بر زندگی روزمره و همچنین افزایش کارایی و بهبود کیفیت محصول تولیدی در صنایع داشته باشد.

روشنایی با مقدار مناسب و کیفیت مطلوب باعث جلوگیری از خستگی چشم و عوارض ناشی از آن می شود.

انرژی برق، یکی از سرمایه های ملی است که حدود 23 درصد از آن فقط در تامین روشنایی مصرف می شود. به وسیله طراحی روشنایی، علاوه بر این که روشنایی با کیفیت تری خواهیم داشت، در مصرف برق و هزینه های ناشی از آن نیز صرفه جویی می گردد.

جالب است بدانید در گذشته، طراحی و محاسبات میزان روشنایی به صورت دستی صورت می گرفت. این نوع طراحی بسیار پیچیده و زمان بر بود و از طرفی چون به دست انسان انجام می گرفت، میزان خطای آن بالا بود.

با پیشرفت تکنولوژی و طراحی نرم افزارهای کامپیوتری، طراحی روشنایی نیز توسط نرم افزار پیاده سازی شد که مزایایی از قبیل صرفه جویی در زمان، دقت بالاتر و هم چنین جلوه بصری و شبیه سازی عینی پروژه را به همراه داشت.

طراحی روشنایی چیست؟

به عملیات شبیه سازی پروژه های روشنایی (اماکن مختلف) به منظور دست یابی به روشنایی مناسب و با کیفیت که امروزه توسط نرم افزار صورت می پذیرد طراحی روشنایی گفته می شود.

نرم افزار دیالوکس Dialux

نرم-افزار-دیالوکس

تصویر بالا نمایی از یک پروژه طراحی روشنایی در نرم افزار دیالوکس که محصول شرکت DIAL است، را نمایش می دهد. این نرم افزار بهترین و متداول ترین نرم افزار در طراحی و محاسبات روشنایی و نورپردازی فضاهای خارجی و داخلی می باشد. این نرم افزار با همکاری شرکت های تولید کننده چراغ و لامپ سراسر دنیا همواره در حال توسعه است. این شرکت ها برای بکار گیری چراغ ها و لامپ های تولیدی خود در طراحی روشنایی توسط نرم افزار دیالوکس، به تهیه پلاگین های اختصاصی هریک از چراغ های تولیدی خود برای نرم افزار دیالوکس می پردازند. و طراحان پروژه های روشنایی برای استفاده از چراغ های هر شرکت، پلاگین های مربوطه را در نرم افزار دیالوکس نصب می نمایند.

نسخه جدید این نرم‌افزار Dialux evo می‌باشد که این نسخه تفاوت‌هایی با نسخه قدیمی دیالوکس دارد که از آن جمله می‌توان به گرافیک بالای Dialux evo و همچنین طراحی کل ساختمان به صورت یکجا نام برد.

طراحی روشنایی اماکن مختلف

در طراحی روشنایی اماکن مختلف اعم از اماکن صنعتی، اداری، مسکونی، محوطه، ورزشگاه و … از روش های متفاوتی استفاده می شود که همگی این روش ها به وسیله نرم افزار دیالوکس پیاده سازی می گردند.

در طراحی روشنایی ، پارامترهای مهمی وجود دارد که هر طراح روشنایی می بایست به آن ها توجه لازم را داشته باشد. این پارامتر ها عبارتند از :

شدت نور

به مقدار نوری که از یک منبع روشنایی در یک زاویه فضایی مشخص خارج می شود، شدت نور گفته می شود. برای درک بهتر این موضوع، دو لامپ با شار نوری برابر را در نظر بگیرید که مقدار زاویه تابش لامپ اول 120 درجه و لامپ دوم 60 درجه می باشد. طبق تعریف بالا، لامپ دوم با زاویه تابش کمتر دارای شدت نور بیشتری خواهد بود. (مقدار نور با شدت نور متفاوت است.) که البته به دنبال آن لامپ به علت زاویه تابش کمتر دارای پخش نور کمتری خواهد بود. واحد شدت نور کاندل یا کاندلا می باشد و با cd نمایش داده می شود.

شار نوری

به میزان نوری که از منبع نور در همه­ ی جهت ها ساطع می شود شارنوری گفته می شود و واحد اندازه گیری میزان شار نوری Lumen است.

شدت روشنایی

به میزان شار نوری که بر واحد سطح (m2) وارد می شود، شدت روشنایی گفته می شود و واحد آن لومن بر متر مربع  می باشد. میزان شدت روشنایی برای مکان های با کاربری مختلف با هم فرق دارد.

اندازه گیری میزان شدت روشنایی

دستگاه-اندازه-گیری-میزان-شدت-روشنایی

برای اندازه گیری شدت روشنایی از دستگاهی به نام لوکس متر استفاده می شود. با به کارگیری لوکس متر و اندازه گیری شدت روشنایی در قبل و بعد از محاسبات روشنایی می توان به صحت آن پی برد.

درخشندگی

درخشندگی، میزان شدت نوری است که از یک سطح (منبع روشنایی یا سطح بازتاب کننده نور) به چشم انسان تابیده می شود. پارامتر درخشندگی را در جداول فنی با L نمایش می دهند که واحد آن کاندلا بر متر مربع cd/m2 می باشد.

یکنواختی

مقدار بیشترین شدت روشنایی به شدت روشنایی میانگین را یکنواختی گفته می شود.

انواع پخش نور

  • پخش نور افقی

به میزان شدت روشنایی که به صورت افقی به جسم تابیده می شود، پخش نور افقی گفته می شود.

  • پخش نور عمودی

به میزان شدت روشنایی که به صورت عمودی به جسم تابیده می شود، پخش نور عمودی گفته می شود.

برای مطالعه کامل تر پارامتر های روشنایی می توانید مقاله “7 پارامتر مهم و تاثیر گذار بر کیفیت منبع روشنایی” را مطالعه نمائید.

نمونه هایی از طراحی روشنایی

برای درک بهتر نحوه طراحی روشنایی در اماکن مختلف، آموزش تصویری و بسیار کاربردی تهیه کردیم که با کلیک روی هر یک از موارد زیر می توانید یک نمونه از مراحل طراحی روشنایی را ببینید.

قسمت اول : آشنایی مقدماتی نرم افزار دیالوکس 

قسمت دوم : طراحی روشنایی سوله های صنعتی

 

مشاوره رایگان و طراحی روشنایی رایگان، خدمت ارزنده ای از طرف گروه صنعتی شایان برق، برای تمامی سازمان های سراسر کشور می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق صفحه تماس با ما اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • اینستاگرام گروه صنعتی شایان برق
  • یوتیوب گروه صنعتی شایان برق
  • آپارات گروه صنعتی شایان برق
  • توییتر گروه صنعتی شایان برق
  • فیسبوک گروه صنعتی شایان برق
  • لینکدین گروه صنعتی شایان برق
  • تلگرام گروه صنعتی شایان برق

آدرس کارخــانـه : اراک، شهـرک صنـعتــی شمــاره ۳ (خیـرآبـاد)، خیابان مبتـکران، گروه صنعتی شایـان بـرق
آدرس دفتر تهران: ابتدای خیابان مطهری، خیابان منصور، پلاک ۵، ساختمان شایان

آدرس ایمیل : info@shayanbargh.com

تلفن کارخانه (۲۴ خط): ۳۳۵۵۳۲۴۸-۰۸۶ دفتر تهران : ۸۸۷۰۹۲۶۸-۰۲۱

۰۸۶-۳۳۵۵۳۲۴۸-۹
۰۸۶-۳۳۵۵۴۱۱۸
  • اینستاگرام گروه صنعتی شایان برق
  • یوتیوب گروه صنعتی شایان برق
  • آپارات گروه صنعتی شایان برق
  • توییتر گروه صنعتی شایان برق
  • فیسبوک گروه صنعتی شایان برق
  • لینکدین گروه صنعتی شایان برق
  • تلگرام گروه صنعتی شایان برق
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه صنعتی شایان برق می باشد.